to page
Meny

Press

I dansen möts de över språkbarriärer – Syre 2019

”Genom lurarna är du ganska innesluten i din egen värld men snart uppmanas du att använda dig av rekvisita och att interagera med de andra deltagarna. Du blir tvungen att lyfta blicken för att hitta någon att ställa dig rygg mot rygg med. Av tejpen som ligger i ett hörn börjar några göra ett sicksackmönster på golvet.”

 

Scenkonst där de unga själva får gå i rollerna – Dagens ETC 2019

”Föreställningen bygger på rörelse och tanken är att eleverna ska få känna hur sättet vi rör oss kan påverka vad vi tänker, ser och känner.”

 

En dansupplevelse på tio språk – Pedagogiska Magasinet 2019

”I dansföreställningen Koreografin är det publiken som är showen. Så på med hörlurarna och låt rösten guida. Och här finns bara en regel: att det inte finns några regler. Varje kropp har en egen koreografi. Hur ser just din koreografi ut?”

 

Koreografin för alla – Danstidningen 2019

“Cirka 15 barn från ett mellanstadium i Haninge kommer in i studion. Var och en av dem kommer in rummet för sig och förses då förtroligt med hörlurar sen de berättat vilket språk de vill lyssna till. Några väljer turkiska, andra ryska och somliga engelska. De väljer sitt bekvämaste språk, för de ska få instruktioner för rörelser som de sedan själva utformar. Det är vad som blir till Koreografin.”

 

Language and movement meet  – Totally Stockholm 2018

”The idea for the project came when they were running courses with school-age students, and they realised that recently-arrived students weren’t able to participate fully due to the language barrier. This lead them to search for a way of creating a method of instruction that would work across multiple languages, as dance that blends languages is therefore a good medium to help people overcome language barriers and integrate into a society.”

 

Koreografi där allt blir rätt – Västerbottens-Kuriren 2017

”Grundläggande är det egna valet, varje instruktion är frivillig att göra. Med den inledande försäkran om att ”allt blir rätt i koreografin” skapas den stadiga grund som krävs för att våga upptäcka både de inre konflikterna och fälten av spänning, men också den sprittande glädjen och gemenskapen som uppstår under aktens halvtimme.”

 

Pressbilder